Small audience

Congressen zijn dood. Leve de Unconfercence!

Het zijn geen grote woorden om te zeggen dat de wereld in een stroomversnelling is geraakt o.a. ook op het gebied van communicatieontwikkelingen. Zeker als je kijkt naar de jonge geschiedenis van internet en social media mag je gerust van een revolutie spreken. Werkwijzen en vormen van communicatie die eeuwen lang stand hebben gehouden worden stuk voor stuk omgekegeld en vervangen door andere vormen of op z’n minst door sterke aanpassingen.

Een van de werkvormen die nog volop wordt toegepast maar hard aan herijking toe is de vorm van congres of symposium. Vele honderden congressen worden jaarlijks gehouden tegen soms forse bijdragen voor een dag luisteren. Wat dacht u bijvoorbeeld van een dag congres over social recruitment voor ‘slechts’ € 899,– ?

Passé
De traditionele vorm van een congres of symposium  is in de loop van tijd maar beperkt gewijzigd. Spreker-spreker-spreker-forumdiscussie-zaalreacties. Overdadig lunchbuffet met ‘gelegenheid tot netwerken’, in de middag themasessies en plenaire afsluiting gevolgd door een netwerkborrel.

En dan maar hopen dat je op zo’n dag meer dan 1 aandachtspuntje of contact mee naar huis neemt…

In deze tijd waarin informatie simpel toegankelijk is, autoriteit niet meer vanzelfsprekend en delen van kennis steeds meer gebruikelijk, is het hoog tijd om eens naar deze oervorm te kijken. En dan is de conclusie snel te trekken. Congressen en symposia in de traditionele vorm zijn binnen een aantal jaren passé. De kosten-baat verhouding klopt niet meer en het gebrek aan interactiviteit is soms niet alleen stuitend maar doet ook geen recht aan de ruime kennis die de deelnemers vaak al meebrengen.

Koffie
Dat het ook anders kan wordt inmiddels met grote regelmaat bewezen door bijvoorbeeld de Open Koffie bijeenkomsten van Ambtenaar 2.0 of  de Open Coffee club Nederland.

Recent was er een bijzonder, en geslaagd initiatief