Donatie

De collectebus voorbij…

Je kent het vast wel… vroege vooravond, er wordt gebeld aan de voordeur. En ja hoor iemand met een collectebus! Heeft u nog wat voor de ….stichting?

Voor je staat een natgeregend persoon die je vaag bekend voorkomt. Natuurlijk geef je iets. Uit motivatie? Uit schaamte? Uit gewoonte? “Prettige avond verder en succes”.

Het kan haast niet anders of deze scene kan binnenkort definitief het geschiedenisboek in. Hoewel er in 2010 toch nog ruim 51 miljoen werd opgehaald, (wat overigens niet duidelijk maakt hoeveel kosten er tegenover staan) lijkt de collectebus toch zijn langste tijd te hebben gehad. Nog los van de schandalige recente diefstal van collectebussen past de vorm van inzamelen simpelweg niet meer bij deze tijd.

Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die willen geven.
Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die vrijwillig iets willen doen voor het goede doel. En gelukkig zijn er ook steeds meer alternatieven die meer passen bij de huidige behoefte: sociaal delen via online media.

Inmiddels zijn er indrukwekkende voorbeelden en ook het ‘toolbox’ initiatief van Doneergratis mag er zijn. Voorbeelden die niet alleen de collectebus maar ook de irritante SMS-acties ver voorbij zijn.

Ultiem voorbeeld, met integratie van de sterk gewijzigde menselijke behoeften met actuele (social) media-instrumenten, is het Amerikaanse initiatief van Kiva met zeer recent ook het op Nederland gerichte platform van Wakibi dat samenwerkt en gebruik maakt van de Kiva-projecten. Organisaties voor microkrediet die voor een zeer sociale invulling zorgen van de relatie tussen gever en ontvanger. Je maakt zelf de keuze, je ziet waar je geld blijft, wie er mede steunt, je ziet hoe de veldpartners er mee omgaan, hoe de voortgang en terugbetaling verloopt, etc.

Belangrijke bindingsfactoren ook voor het vervolg en de groei. Veel mensen beginnen er sceptisch aan maar raken enthousiast als ze de concrete voortgang zien. Een repayments rate van 98,9% is dan ook niet mis en zo kan je met een inzet van € 20,– zo’n 50 ondernemers steunen. Voor de keuze van de ondernemer die jou aanspreekt. En waar je op je volgende reis naar Afrika ook gewoon even kan langs gaan…

Door een maximaal gebruik van internettools kunnen de organisatiekosten extreem laag blijven. Hoge opbrengst en maximale transparantie zijn de sleutelwoorden.

Het is dan ook niet voor niets dat een nieuw initiatief als Wakibi in zeer korte tijd een groot aantal professionele vrijwilligers en sponsors aan zich weet te binden. Allemaal druk bezette mensen die niet met een collectebus langs de deur willen maar wel degelijk willen delen om zo een mooi resultaat te gaan neerzetten.
En jij? Je hoeft alleen maar even te klikken