Geheugen

De communicatielessen van een geheugenkampioen

Een week geleden las ik het verhaal van Joshua Foer, een wetenschapsjournalist die gefascineerd raakt door het menselijk geheugen en uiteindelijk zelfs Amerikaans geheugenkampioen wordt (door 52 speelkaarten in 90 seconden te onthouden). Zijn zoektocht naar de werking van het geheugen heeft een plekje in mijn brein veroverd. Het gaf me namelijk een prikkelend inzicht in de uitdaging waar ik dagelijks voor sta: zorgen dat boodschappen bij mensen blijven hangen.

De informatiestromen die op ons afkomen nemen nog steeds met de dag toe. Een toepasselijk voorbeeld: naast deze blog worden er vandaag nog meer dan 3 miljoen met de wereld gedeeld. Welke krijgen een plek in je geheugen? Geheugenkampioen Foer legt uit dat onze hersenen alleen geheugenruimte toewijzen aan nieuwe ervaringen. Dit bespaart ruimte, maar zorgt er ook voor dat je waarschijnlijk moeite hebt te bedenken wat je drie dagen terug op tv hebt gezien. Soortgelijke ervaringen schrijft ons brein namelijk efficiënt over elkaar heen en vergeet je dus weer. Kortom: geheugenruimte moet je verdienen. Ik vind het een stimulerende vraag: hoe verover ik een plekje in het brein van de mensen die ik wil bereiken, en voorkom ik dat er overheen wordt geschreven?

De zoektocht van Joshua Foer veranderde zijn leven. Hij is bewuster gaan leven door het besef dat een dagje hangen voor de tv letterlijk verloren tijd is. De enige manier om volle en intense herinneringen over te houden, is vol en intens leven. Zou het niet zo zijn dat de mensen die hierin slagen, beschikken over de creativiteit en inleving die nodig zijn om een plekje in ons brein te veroveren? Die ons iets vertellen waar we behoefte aan hebben in een vorm die ons verrast.

Ik sluit me daarom graag aan bij het pleidooi van de geheugenkampioen: zorg dat je leven memorabel is. Dan volgt die memorabele communicatie ongetwijfeld ook.