Kaap app

Gebiedspromotie app

There’s an app for that.
Mensen een gebied laten ondergaan en beleven. In opdracht van de ontwikkelaars op Katendrecht ontwikkelde Consonant-Next* de ‘Kaap app’. Een smartphone applicatie om de roemruchte Rotterdamse wijk Katendrecht te ontdekken. Een primeur als het gaat om gebiedscommunicatie bij een herontwikkeling. Daarom ga ik in dit artikel in op het doel en de aanpak: de smartphone app als onderdeel van de gebiedspromotie-mix.

Virtuele ontdekkingstocht
Allereerst: wat doet de app? (download de app via de mobiele site). De Kaap app vertelt gebruikers op basis van hun locatie het verhaal achter de wijk: over verleden, heden en toekomst. Bijvoorbeeld over de aankomst van de eerste Chinezen honderd jaar geleden, het verhaal achter een kunstwerk, of over het toekomstige theater dat wordt ontwikkeld in industriële loodsen. Verhalen die zijn opgetekend van trotse bewoners en ondernemers uit het gebied. Op elke locatie kan worden ingecheckt. Deze inchecks deel je via facebook of twitter, maar leveren ook speciale ‘tattoobadges’ op. Vier bonuslocaties worden alleen ontsloten door het scannen van QR-codes die in de wijk hangen. Tot slot vinden gebruikers in de app ook een agenda met alle festivals en activiteiten en een overzicht van alle woonprojecten en ondernemers.

Gebied met een verhaal
Kun jij de Kaap aan? Dit is de pay-off van de campagne waarmee de ontwikkelaars op Katendrecht nieuwe vestigers aantrekken. Consonant-Next voert namens de ontwikkelaars de regie op de campagne. Met de campagne wordt prikkelend ingespeeld op het roemruchte imago van de Kaap, ondere andere als zeemanskwartier, hoerenbuurt en Chinatown. Katendrecht is een wijk met een verhaal en juist dit trekt veel nieuwe bewoners en ondernemers over de streep. Een doelgroep die veelal hoogopgeleid is, behoort tot de creatieve klasse en zoekt naar meer (woon)ruimte in de stad. Juist voor deze doelgroep is de smartphone app een interessant middel. De Kaap app wordt het daarom ingezet als instrument om mensen het gebied te laten ontdekken en ze het verhaal achter de wijk te vertellen.

Kaap community
De Kaap als talk of the town. Dit is de strategie van de gebiedspromotie voor Katendrecht. Hiervoor wordt sterk ingezet op social media (www.facebook.com/dekaap). De content komt voort uit een intensieve samenwerking met ondernemers, bewoners en ontwikkelaars. Door deze ‘community’ worden initiatieven, verhalen, festivals en andere ontwikkelingen benut om Katendrecht onderwerp van gesprek te laten zijn. De doelgroep wordt daarnaast bereikt door promotie-acties op Rotterdamse festivals, ook weer gekoppeld aan social media. Mensen die na de eerste kennismaking nieuwsgierig zijn om de Kaap verder te ontdekken worden gewezen op de Kaap app. Daarnaast is er een speciale gebiedstour ‘Schatjes zoeken op de Kaap’ waarbij een gids mensen meeneemt langs bijzondere mensen en plekken in het gebied.

* Consonant-Next werkte bij de ontwikkeling van de Kaap app samen met Restruct-Web voor design en webontwikkeling en Overbosch Communicatie (gevestigd op Katendrecht) voor teksten.

Bekijk de reacties op de Kaap app via deze storify