Openingsweekend Rijnhavenbrug

Prestigieuze Gulden Feniks prijs Katendrecht

Transformatie Katendrecht wint Gulden Feniks

De gebiedsontwikkeling van Katendrecht is beloond met de Gulden Feniks, een belangrijke prijs voor de beste transformatie- en renovatieprojecten van Nederland. De prijs werd op 6 juni uitgereikt aan de gemeente Rotterdam tijdens de Provada 2012.

Een belangrijk onderdeel van de gebiedsontwikkeling is de imagocampagne waar Consonant-Next als regisseur namens de projectontwikkelaars verantwoordelijk voor is. Next opereert als conversation manager tussen ondernemers, bewoners, ontwikkelaars en andere ambassadeurs van het gebied. De afgelopen jaren transformeerde Katendrecht door de inspanningen van probleemwijk tot ‘talk of the town’. Katendrecht is nu een gewilde woonwijk en een culturele hotspot.

Kracht van de community
Niet zelf vertellen hoe het gebied steeds aantrekkelijker wordt, maar dit door de doelgroep zelf laten vertellen. Dat is kracht van de campagne met als pay off: Kun jij de Kaap aan? Met een facebook pagina, twitteraccount, een smartphone app en spraakmakende promotie-acties op festivals zorgt de de campagne voor de ‘talk of the town’. De verhalen en activiteiten komen allemaal voort uit de community: bewoners, ondernemers en creatieven zorgen zelf voor de bewijsvoering met hun verhalen en activiteiten die Rotterdammers verleiden om de Kaap te ontdekken.

Stefan Herwig is sinds 2008 als regisseur namens de ontwikkelpartijen actief. “Het begint natuurlijk bij een goed product waar bewoners en ondernemers trots en enthousiast over zijn. Dit is de basis van het succes. Vervolgens gaat het erom dat je zorgt dat mensen een aanleiding en de kanalen hebben om hun verhalen uit te dragen. Op Katendrecht liggen de verhalen voor het oprapen. Niet alleen door het roemruchte verleden, maar ook door de creativiteit van de bewoners en ondernemers. Door structureel te luisteren, waar nodig mee te denken en te stimuleren, en door goed in te spelen op kansen is Katendrecht nu blijvend de meest besproken wijk van Rotterdam.”

Ambassadeurs
De vernieuwende aanpak blijkt een succes. De communicatieaanpak met sterke inzet op social media naadloos aan bij de doelgroep: jonge, creatieve gezinnen die in de stad willen blijven wonen en zoeken naar meer ruimte. Tienduizenden Rotterdammers per maand zijn ambassadeur door berichten over Katendrecht te delen via social media. De woonprojecten zijn gewild en het aantal bezoekers van de restaurants, winkels en festivals neemt steeds verder toe.

Aanbod: kijkje achter de schermen op de Kaap
Wil je graag meer weten over de gebiedspromotie community aanpak op Katendrecht? Mail naar stefanherwig@conversation-next.nl voor een rondleiding met ontmoetingen, verhalen en uiteraard ervaringen en good practice.